Μετά τη συντριβή του Αλή Πασά στην Ήπειρο, ο Χουρσίτ Πασάς συγκέντρωσε τεράστιες στρατιωτικές δυνάμεις για να καταστείλει την Ελληνική Επανάσταση υπό τη διοίκηση του Μαχμούτ πασά της Λάρισας (Δράμαλη). Η στρατιά του Δράμαλη ξεκίνησε στα τέλη Ιουνίου από τη Λαμία πέρασε από τη Θήβα, την οποία πυρπόλησε και προχώρησε προς τη Μεγαρίδα με κατεύθυνση τον Ισθμό της Κορίνθου. Αρκετά κάστρα εγκαταλείφθηκαν και έπεσαν στα χέρια των Τούρκων, και ο Δράμαλης στις 13 Ιουλίου μπαίνει στην πόλη του Άργους που είχε σχεδόν ερημώσει. Από ελληνικής πλευράς, ο Κολοκοτρώνης εν τω μεταξύ στρατοπέδευσε στους Μύλους και ενίσχυσε την άμυνα του Παλιόκαστρου, εφαρμόζοντας την τακτική της «καμένης γης»· έπαιρνε μαζί του όσα εφόδια μπορούσε και κατέστρεφε τα υπόλοιπα. Επιπλέον, η επικοινωνία του Δράμαλη με τον Χουρσίτ στο Ζητούνι εμποδιζόταν από τις ενέργειες του Ανδρούτσου και του Μακρυγιάννη στην Ανατολική Στερεά. Υποφέροντας από έλλειψη τροφής, ο πολυάριθμος στρατός του Δράμαλη σφαγιάστηκε από τις ελληνικές δυνάμεις στις 26 Ιουλίου 1822 στο πέρασμα των Δερβενακίων. Τα κάστρα επέστρεψαν σε ελληνικά χέρια και ο Κολοκοτρώνης αναγορεύθηκε αρχιστράτηγος.
Συμμετρική σύνθεση με δυο βουνοκορφές πάνω και κάτω και με μεγάλο κενό στο κέντρο της εικόνας όπου εικονίζεται ο τουρκικός στρατός σε παράταξη.
Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως” (ή “Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.
🔹 Περιγραφή του Πίνακα
Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.
Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα
Η Πόλη σε πολιορκία
- Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
- Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος
- Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
- Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί
- Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
- Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
Η Αγία Σοφία
- Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα
- Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.
🔹 Σημασία του Έργου
- Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
- Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
- Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.
Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως” (ή “Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.
🔹 Περιγραφή του Πίνακα
Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.
Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα
Η Πόλη σε πολιορκία
- Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
- Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος
- Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
- Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί
- Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
- Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
Η Αγία Σοφία
- Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα
- Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.
🔹 Σημασία του Έργου
- Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
- Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
- Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.