Πολιορκία και μάχαι των Ναβαρίνων

Μετά την αποτυχία του σουλτάνου να καταστείλει την επανάσταση στάλθηκε στη Μεσσηνία ο πειθαρχημένος στρατός του Ιμπραήμ, γιου του πασά της Αιγύπτου Μωχάμετ Άλη (1825). Αφού άλωσαν την Μεθώνη και την Κορώνη, οι Αιγύπτιοι στράφηκαν εναντίον του Νεόκαστρου της Πύλου. Ο Μακρυγιάννης βοήθησε στην ενίσχυση της φρουράς του Παλαιόκαστρου και αργότερα του Νεόκαστρου. Επίσης διαπραγματεύτηκε τους όρους της παράδοσης των πολιορκημένων του Νεόκαστρου με τον Ιμπραήμ. Όταν οι άνδρες του ζήτησαν μισθούς και άρματα, τους πλήρωσε με δικά του χρήματα.
Η εικόνα συμπυκνώνει πολλά περιστατικά στο ζωγραφικό καμβά. Είναι ταυτόχρονα περίπλοκη και γεμάτη αφηγηματική δράση, ενώ ο ίδιος ο Μακρυγιάννης απεικονίζεται τουλάχιστον έξι φορές. Το τελευταίο σχόλιο του στρατηγού («Αι Χώρες και ο Κουντουργιώτης με τους Έλληνας εκάθουντο εκεί») αποτελεί έμμεση κριτική κατά των πολιτικών προσώπων, του Κουντουριώτη συγκεκριμένα, που αρνήθηκαν τη βοήθειά τους στους υπερασπιστές του κάστρου με αποτέλεσμα όχι μόνο να χαθεί η οχυρή θέση αλλά και να χαθούν τόσες ανθρώπινες ζωές.

Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως”“Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.

🔹 Περιγραφή του Πίνακα

Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.

Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα

  1. Η Πόλη σε πολιορκία

    • Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
    • Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
  2. Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος

    • Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
    • Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
  3. Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί

    • Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
    • Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
  4. Η Αγία Σοφία

    • Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
  5. Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα

    • Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.

🔹 Σημασία του Έργου

  • Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
  • Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
  • Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.

Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως”“Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.

🔹 Περιγραφή του Πίνακα

Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.

Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα

  1. Η Πόλη σε πολιορκία

    • Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
    • Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
  2. Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος

    • Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
    • Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
  3. Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί

    • Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
    • Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
  4. Η Αγία Σοφία

    • Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
  5. Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα

    • Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.

🔹 Σημασία του Έργου

  • Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
  • Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
  • Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.