The fifth image describes the battles of Gravia (8 May 1821) and Ampliani (14 July 1824), as well as minor skirmishes between Greeks and Ottomans in various villages in the area. After the Alamana, Odysseus Androutsos closed himself in the Gravia inn with 120 men. The vanguard of the Pasha of Beratio Omer Vryonis fell upon Androutsos, who withstood four attacks with minimal losses. While the Pasha was waiting for reinforcements with cannons, Odysseus cleared the inn and escaped. In July 1824, Panourgias managed to stop a large Turkish army of 15,000 men from his fortified position in Ampliani, between Gravia and Salona.
Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως” (ή “Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.
🔹 Περιγραφή του Πίνακα
Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.
Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα
-
Η Πόλη σε πολιορκία
- Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
- Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
-
Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος
- Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
- Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
-
Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί
- Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
- Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
-
Η Αγία Σοφία
- Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
-
Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα
- Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.
🔹 Σημασία του Έργου
- Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
- Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
- Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.
Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως” (ή “Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.
🔹 Περιγραφή του Πίνακα
Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.
Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα
-
Η Πόλη σε πολιορκία
- Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
- Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
-
Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος
- Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
- Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
-
Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί
- Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
- Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
-
Η Αγία Σοφία
- Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
-
Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα
- Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.
🔹 Σημασία του Έργου
- Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
- Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
- Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.