First Battle of Athens

Although Athens had not initially shown signs of revolutionary action, the proclamation of the Revolution in March alarmed the Turks of the city, who on April 9, 1821, imprisoned the 12 elders from the aristocratic families of Athens in Koula, the tower of the Acropolis. Several villagers from the Mesogeia, led by Dimos Antoniou, managed to invade the walled city of Athens on the night of April 25. The panicked Turks rushed to fortify themselves with their families in the powerful fortress of the Acropolis. The siege of the city was lifted with the arrival of Omer Vryonis in Athens in July, while after his departure in November of the same year, a new siege began with cannons and lagoumitzides. Exhausted by hunger, thirst and the summer heat, the besieged Turks finally surrendered on July 10, 1822. The painting depicts this second siege.
The scene unfolds in a semicircle around the rock of the Acropolis. The most important Athenian monuments (Acropolis, Columns of Olympian Zeus, Hadrian’s Gate) create a recognizable and aesthetically interesting setting. The image of women arriving on the battlefield to care for the wounded fighters or to mourn the fallen is particularly moving.

Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως”“Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.

🔹 Περιγραφή του Πίνακα

Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.

Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα

  1. Η Πόλη σε πολιορκία

    • Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
    • Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
  2. Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος

    • Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
    • Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
  3. Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί

    • Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
    • Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
  4. Η Αγία Σοφία

    • Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
  5. Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα

    • Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.

🔹 Σημασία του Έργου

  • Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
  • Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
  • Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.

Ο πίνακας “Η Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως”“Fall of Constantinople”) του Παναγιώτη Ζωγράφου, υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Μακρυγιάννη, ανήκει στη σειρά ιστορικών ζωγραφικών έργων που απεικονίζουν σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, κυρίως της Επανάστασης του 1821.

🔹 Περιγραφή του Πίνακα

Ο πίνακας απεικονίζει την Άλωση της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου 1453 από τους Οθωμανούς υπό τον Μωάμεθ Β’.

Κεντρικά Στοιχεία του Πίνακα

  1. Η Πόλη σε πολιορκία

    • Οι Οθωμανοί στρατιώτες επιτίθενται στα τείχη της Κωνσταντινούπολης.
    • Τα βυζαντινά τείχη απεικονίζονται ισχυρά, αλλά ήδη παραβιασμένα.
  2. Ο Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος

    • Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Βυζαντινών εμφανίζεται στη μάχη, πολεμώντας μέχρι τέλους.
    • Συχνά παρουσιάζεται με φωτοστέφανο, συμβολίζοντας την ηρωική του θυσία.
  3. Ο Μωάμεθ Β’ και οι Οθωμανοί

    • Ο Μωάμεθ ο Πορθητής εμφανίζεται έφιππος, συμβολίζοντας τη δύναμη και την αποφασιστικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
    • Οι στρατιώτες του εισβάλλουν στην πόλη.
  4. Η Αγία Σοφία

    • Συχνά απεικονίζεται στο βάθος ως σύμβολο του Χριστιανισμού που μετατρέπεται σε τζαμί.
  5. Θρησκευτικά και εθνικά σύμβολα

    • Ο πίνακας, όπως και οι άλλοι της σειράς του Μακρυγιάννη, έχει έντονες θρησκευτικές αναφορές, παρουσιάζοντας το γεγονός ως μια θεϊκή δοκιμασία για τον ελληνισμό.

🔹 Σημασία του Έργου

  • Αντανακλά την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα του ελληνισμού.
  • Συνδέει την Άλωση του 1453 με την Επανάσταση του 1821, δείχνοντας τη συνέχεια του ελληνικού αγώνα.
  • Προβάλλει το αφήγημα ότι η Άλωση ήταν μια δοκιμασία που οδήγησε τελικά στην Ελευθερία της Ελλάδας.